Elállási jog gyakorlása céges vásárló esetén, avagy mikor minősül a vásárló fogyasztónak?

Gyakran előforduló eset, hogy a webáruházban nem természetes személy, hanem egy vállalkozás köt szerződést vevői oldalon a termék megvásárlására vagy szolgáltatás igénybe vételére. Felmerül a kérdés, hogy ezekben az esetekben a vállalkozó vevőt ugyanazok a jogok illetik-e, amelyek a fogyasztóvédelmi jogszabályok általában biztosítanak a fogyasztó számára, milyen szabályokat kell alkalmaznunk, illetve hogyan szükséges ezt az általános szerződési feltételeinkben megjeleníteni?

A fogyasztó és vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. (II.26.) Korm. rendelet (Rendelet) 1. § (1) bekezdése értelmében annak rendelkezéseit a fogyasztó és vállalkozás között kötött szerződésekre (fogyasztói szerződések) kell alkalmazni.

A Ptk. kötelmi jogi szabályait tartalmazó Hatodik Könyve a 93/13/EGK irányelv 2. cikk b) pontjának megfelelően azon természetes személyekre szűkíti le a fogyasztó fogalmát, akik a saját szakmájuk, üzleti tevékenységük vagy foglalkozásuk körén kívül kötnek szerződést. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a Rendelet hatálya nem terjed ki

  • a szakmája, önálló foglalkozása vagy üzleti tevékenysége körében eljáró személyekkel (legyen az akár jogi-, akár természetes személy);
  • a nem természetes személyekkel;

megkötött szerződésekre.

Amennyiben tehát vállalkozás köt szerződést webáruházzal termékértékesítésre vagy szolgáltatás nyújtására, úgy a fogyasztónak nem minősülő vevőt nem illeti meg az indokolás nélküli elállás/felmondás joga. Az elállás ebben az esetben már „csak” szerződésszegés esetén vagy a felek által előzetesen kikötött elállási jog alapján lehetséges és a Ptk. elállásra, felmondásra vagy hibás teljesítésre vonatkozó szabályai alkalmazandóak a fogyasztóvédelmi jogszabályok rendelkezései helyett, mely szerint ha a szerződésszegés következtében a jogosultnak a szerződés teljesítéséhez fűződő érdeke megszűnt, elállhat a szerződéstől, vagy ha a szerződéskötés előtt fennállt helyzetet természetben nem lehet visszaállítani, felmondhatja azt, ha e törvény eltérően nem rendelkezik. Az elállás a szerződést megkötésének idejére visszaható hatállyal szünteti meg, ezért a teljesített szolgáltatások visszaszolgáltatásának kötelezettsége a szerződés megkötésének időpontjától esedékes. Ennek következtében a pénzt szolgáltató fél a teljesítéstől kamatra is jogosult. Az elállási jog gyakorlása során is érvényesülnie kell az arányosság elvének, amelyre figyelemmel a szerződéses érdek jelentéktelen vagy csekély súlyú sérelme nem szolgálhat alapul a jogviszony radikális felszámolásához.

A fentiek miatt a webáruház általános szerződéses feltételeiben szükséges elhatárolni a két esetet, megelőzve ezzel azt, hogy kiterjesszük a fogyasztói szerződésekre vonatkozó jogszabályi előírásokat.